اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است
سرخط خبرها

آغاز به کار پویش «هر خانه یک زائرسرا» در مشهد | زائرسرایی به گستره شهر

  • کد خبر: ۱۲۵۵۴۹
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
آغاز به کار پویش «هر خانه یک زائرسرا» در مشهد | زائرسرایی به گستره شهر
مشهدی‌ها با پویش «هر خانه یک زائرسرا» از میهمانان امام رضا (ع) در دهه آخر صفر پذیرایی می‌کنند.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ پنجاه مترمربع؛ همه زیربنای سرپناه کوچکشان همین است که به‌تازگی و با کلی قرض برای شروع زندگی مشترک فراهم کرده‌اند، اما آن‌قدر دلشان دریایی است که همان را هم در طبق اخلاص گذاشته‌اند و سقف کوچکشان را با زائران مضجع منور علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) که قرار است در دهه آخر صفر رهسپار مشهد شوند، شریک شده‌اند.

دلشان طاقت نیاورده است که خودشان زیر این سقف آسوده بخوابند، اما دلدادگان بارگاه شمس‌الشموس که پیاده یا سواره خود را به شهر امام رئوف رسانده‌اند تا در صحن و سرای آن حضرت سوگوار سالروز شهادتش باشند، بی‌سرپناه بمانند. در خانه‌شان را به روی عاشقان حضرتش باز کرده‌اند و خاک پای زائران را هم توتیای چشم، تا امام مهربانی‌ها، آنجا که وعده داده است، به دادشان برسد.

این روایت همه مشهدی‌هایی است که چند روز مانده به دهه آخر صفر به پویش «هر خانه یک زائرسرا» پیوسته‌اند تا حتی با امکانات کمشان به میهمانان غریب‌الغربا (ع) خدمت کنند و زیباترین تصویر‌ها را از عبارت «همه خادم‌الرضاییم» به تصویر بکشند و در حافظه تاریخی شهر ثبت کنند.

جرقه یک کار خوب

پیشینه این پویش به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد؛ زمانی که جواد علما که حالا مدیر کانون خادمیاری خادمین امام رئوف (ع) است، در جریان پنجمین حضورش در پیاده‌روی اربعین، به این فکر می‌افتد که چرا مشهدی‌ها به تبعیت از مهمان‌نوازی مردم عراق در جریان پیاده‌روی اربعین، پذیرای زائران بارگاه مطهر رضوی نباشند؟ همین می‌شود که آن سال پویش «منزل من هم زائرسراست» را راه می‌اندازد و دویست شهروند مشهدی را هم پای کار می‌آورد تا خانه‌شان را رایگان در اختیار زائران قرار دهند. این پویش دو سال به‌علت شیوع کرونا تعطیل بود، اما تاکنون ۴ هزار زائر را در خانه مشهدی‌ها اسکان داده است و در دهه آخر ماه صفر هم امسال از سوی کانون خادمیاری خادمین امام رئوف خیلی جدی‌تر و منسجم‌تر کارش را ادامه می‌دهد.

۴ بسته ۳ روزه

علما درباره اقدامات امسال این پویش برای میزبانی از زائران رضوی در دهه آخر ماه صفر به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: امسال قرار است از ۲۸ شهریور تا ۹ مهر در قالب چهار بسته سه‌روزه یعنی از ۲۸ شهریور تا ۳۱ همین ماه، از ۳۱ شهریور تا ۳ مهر، از ۳ تا ۶ مهر و از ۶ تا ۹ مهر در خانه‌های داوطلبان از زائران به‌صورت خانوادگی استقبال کنیم.

به گفته او چهار مدل مشارکت برای مشهدی‌ها در نظر گرفته شده است که در مدل اول زائران به‌صورت مشترک با میزبان در خانه آن‌ها مستقر و پذیرایی می‌شوند. در مدل دوم خانه‌های کوچک و سوئیت‌ها، در مدل سوم آپارتمان‌های بزرگ‌تر و در مدل چهارم خانه‌های ویلایی در اختیار زائران قرار می‌گیرد.
مجاوران می‌توانند با مراجعه به وبگاه www.razavi.city آمادگی‌شان را برای مشارکت در پویش «هر خانه یک زائرسرا» اعلام کنند و زائران هم با مراجعه به همین سایت، یکی از بسته‌های پیشنهادی را برای اقامتشان در مشهد انتخاب می‌کنند. سامانه ۹۰۰۰۲۰۰۸ هم برای نام‌نویسی وکسب اطلاعات بیشتر زائران و مجاوران راه‌اندازی شده است.

زمینه‌های مشارکت

آن‌طور که علما می‌گوید، مشارکت مشهدی‌ها در پذیرایی از زائران رضوی به خانه محدود نمی‌شود و شهروندان می‌توانند زائران را در تهیه خودرو و غذا هم کمک کنند. علاوه بر آن نذورات نقدی نیز برای خدمت به زائران پذیرفته می‌شود.

از مدیر کانون خادمیاری خادمین امام رئوف (ع) می‌پرسیم امسال تاکنون چند خانواده مشهدی برای اسکان زائران در دهه آخر صفر اعلام آمادگی کرده‌اند؟ پاسخ این است: هنوز تبلیغات را خیلی جدی آغاز نکرده‌ایم و بیشتر، زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم. زیرا بسیاری از مشهدی‌ها به‌ویژه آن‌ها که پیش‌تر در پویش سال ۱۳۹۸ مشارکت کرده بودند، به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند؛ بنابراین امکان هماهنگی با آن‌ها فراهم نبوده است. با این حال تاکنون پنجاه خانه در مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند.

علما درباره سازوکار مشارکت مشهدی‌ها در این پویش هم می‌گوید: اطلاعات کامل مانند نشانی، فاصله تا حرم و ظرفیت نفرات را از صاحب‌خانه‌ها می‌گیریم و با توجه به درخواست و نیاز زائران، بین آن‌ها و صاحب‌خانه‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. البته این اطلاعات نزد کانون محرمانه است و کسی به آن دسترسی ندارد. همچنین تا زمان حضور زائر در مشهد، ارتباط کانون با آن‌ها قطع نمی‌شود.

پویش ادامه دارد...

او تأکید می‌کند که کار این کانون موقت نیست و در طول سال هم فعالیت دارد و از مشهدی‌ها می‌خواهد پس از ماه صفر هم برای اسکان زائران به یاری کانون بیایند.
علما معتقد است که با توجه به محدودیت ظرفیت دستگاه‌های دولتی، باید مردم پای کار اسکان زائران بیایند و ماهیت کار مردمی بماند.

او تأکید می‌کند که از بعد انسانی و ایرانی هم اگر به ماجرا نگاه کنیم، نباید به خودمان اجازه دهیم که زائری این شب‌ها کف خیابان بخوابد. باید هر مشهدی در خانه‌اش از خانواده زائران پذیرایی کند.

به اعتقاد او علاقه قلبی ما مشهدی‌ها به امام مهربانی‌ها باید در رفتارمان با زائران حضرت هم ظهور و بروز داشته باشد و از طرفی هر مشهدی با هر امکاناتی که دارد، می‌تواند به زائران امام رضا (ع) خدمت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->